måndag 17 januari 2011

Köttfärsomelett

Godkväll!

Ikväll har vi ätit en väldigt god GI-rätt. Jag har fått önskemål på lite sådana recept.

Botten
4st ägg
1 dl grädde
2 msk smör
1 tsk oregano

Fyllning
400g köttfärs
1 vitlöksklyfta
1 lök
3 msk vatten
1,5 msk tomatpuré

Täcke
2 dl riven ost
1 dl grädde
1/2 dl creme frachie
10st cocktailtomater

Vispa ägg, grädde och oregano. Häll det i en smörad ungssäker form. In i ugnen på 200 grader i 10 minuter. Hacka och stek vitlöken och löken. Stek köttfärsen och krydda. Häll i vatten och tomatpuré. Lägg köttfärsen på omeletten. Blanda grädde, creme frachie och ost. Häll sen det ovanpå köttfärsen.

Grädda 10 minuter på 225 grader.
Servera med en stor sallad!

Jag tog lite mer grädde och creme frachie än vad som står i receptet. Jag använde mig av matlagningsgrädde men man kan ta vilken grädde man vill.



Nu kallar sängen... Godnatt!

3 kommentarer:

  1. creme fraiche faktiskt ;)

    SvaraRadera
  2. Supergod! Provade igår :)

    SvaraRadera
  3. Vad skoj att du hade denna med. Den hade jag faktiskt också fastnat för :) Dock hade jag ingen grädde utan lättmjölk istället och det funkade utmärkt. Tror jag hade i timjan också om jag inte minns fel. Mycket gott!

    SvaraRadera