tisdag 25 januari 2011

Falsk lasagne

Hej!

Dagens recept är enkelt men innehåller lite olika moment. Om man vill kan man använda färskpasta men jag använder nästan alltid bandpasta. Precis som sist använde jag mig av blandad pasta - spenat och vanlig. Jag har svamp i men man kan lägga i vad man vill. Jag har oftast färska champinjoner men idag hade jag konserverade. Jag använde ca 500 g köttfärs.

Falsk lasagne

köttfärs
lök
svamp
chilisås
soja
kryddor

ostsås
2 msk mjöl
5 dl mjölk
smör
salt, peppar
lite riven muskotnöt (om man vill)
2 dl riven ost

Pasta

Koka pastan.
Stek köttfärsen med lök och svamp. Smaksätt med kryddor, chilisås och soja.
Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Häll på resten av mjölken och smör. Koka upp under omrörning. Låt småkoka tills det tjocknar något. Krydda. Ta bort kastrullen från plattan och häll i osten.
Lägg pastan i botten på en ugnssäker form. Lägg köttfärsen ovanpå och häll sist på ostsåsen. Rör/peta runt lite så att såsen åker ner bland pastan också. In i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter. Servera med sallad!



Nu ska jag se handbollen och äta en bit morotskaka :)

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar