tisdag 22 februari 2011

Soppa

Hejsan!

Igår blev det champinjonsoppa till middag. Den var god men blir ingen favorit. Jag tyckte att man blev ganska mätt av smaken snabbt men smaken är som baken... så jag tycker ni ska prova den!

Champinjonsoppa med gorgonzola:
4 port

ca 400 g färska champinjoner, skär i kvartar
1 stor gul lök, hackad
smör att steka i
1 1/2 msk mjöl
6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 svampbuljongtärning
1/2-1 dl vitt vin
4 dl grädde
1 stor morot
100g mild gorgonzola
250g broccoli
salt
ca 500 g räkor med skal

Fräs champinjoner och lök i smör tills all vätska kokat bort. Häll det sedan i en kastrull. Strö över mjölet och rör om ordentligt. Tillsätt vatten, vin, buljongtärningar och grädde. Skiva moroten och lägg i. Låt småkoka tills bitarna mjuknat. Ta kastrullen av plattan och mixa slät med en mixerstav.

Koka broccolin om du använder fryst - dela dem sen i mindre buketter. Om du använder färsk så stek dem lite i en stekpanna - skär även dessa i mindre buketter. Skala räkorna. Ställ tillbaka soppan på plattan och lägg i osten. Låt soppan småputtra så osten smälter, men koka ej! Smaka av med salt. Tillsätt broccolin och häll upp soppan i skålar och lägg i en näve skalade räkor. Servera genast!


Jag droppade lite olja över. Jag mixade persilja, gräslök, flingsalt och olja.
Jag ska erkänna att jag glömde lägga i vinet. Kom på det nu när jag skrev in receptet här :) Detta innebär att jag absolut måste göra om den inom en snar framtid för att se om den då klättrar på favvolistan. Receptet är från Victoria.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar