måndag 21 februari 2011

Bortbjudna

Hej!

Det var några dagar sen som jag gjorde ett inlägg men det beror faktiskt på att vi har haft lyxen att bli bjudna på god mat, både hos vänner och F:s föräldrar - Tack!

Igår stod jag dock återigen för matlagningen. Det blev marinerad hel fläskfilé i ugn med rotfruktsgratäng. Jag köpte en färdig marinad för kött som hette red wine - mycket god och kommer att användas fler gånger. Jag brynte fläskfileén innan jag stoppade den i ugnen på 225grader i ca 30 minuter.

Rotfruktsgratäng

2 stora potatisar
1 stor morot
1 stor palsternacka
1 gul lök
1/2 kålrot
1 pressad vitlöksklyfta
1 krm muskotnöt
ca 150 g riven västerbottenost
3 dl grädde
salt & peppar

Skiva rotfrukterna ganska tunnt. Lägg dem i en skål och häll på grädde, kryddor, vitlök och hälften av osten. Rör om och häll upp i en smord ugnssäker form. Strö över resten av osten och täck med aluminumfolie. Ställ i ugnen på 225 grader i minst 1 timme. När rotfrukterna känns mjuka - ta av folien och låt gratängen få färg.



Receptet på gratängen kommer från Matplatsen.

Jag tyckte att smaken från osten tog över så nästa gång kommer jag använda "vanlig" gratängost.



Ikväll blir det soppa!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar