söndag 13 februari 2011

Såsen gör det!

Hej!

I fredags åt vi lax och en superduper god sås till. Receptet på såsen har jag hittat hos Victoria på matplatsen.
Receptet på såsen ska räcka till 4 personer och fast vi bara var 2 i fredags följde jag det. Det blev lite över men inte så att det hade räckt till 2 personer till. Nu tycker vi om sås - speciellt jag - men jag tycker generellt att såsrecept är snåla!

Laxen la jag i en ugnssäkerform och kryddade med flingsalt, svartpeppar och citronsaft. De fick stå i ugnen på 225 grader i 25 minuter.

Gräslökssmörsås 4 port:

2 st schalottenlökar, finhackade
1 msk olja
1 1/2 dl vitt vin
1 fiskbuljongtörning
3 dl vispgrädde
1 msk pressad citron
75 g smör
3/4 dl gräslök, finhackad
1/2 dl crème fraiche

Fräs lök i olja i en kastrull ca 2 min. Tillsätt vin, fiskfond och grädde och koka utan lock ca 20 min tills ca 2 dl återstår. Sila såsen genom en finmaskig sil eller durkslag. Häll tillbaka såsen i en ren kastrull. Blanda ner citronsaft och klicka i smör och låt det smälta under vispning. Tillsätt gräslök och crème fraiche.

Till detta gjorde jag duchessepotatis som jag smaksatte med muskotnöt.

Duchesssepotatis

ca 8 potatisar
2 msk smör
2 äggulor
lite grädde (eller mjölk)
salt, peppar
muskotnöt

Häll bara i lite grädde i taget så att du ser att det inte blir för löst. När du gjort potatismoset ska du spritsa upp det på bakplåtspapper och sedan låta dem stå i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter.

Jag hade dock ingen sprits som blev bra så jag klickade bara ut moset på en plåt. Om jag ska bjuda på detta någon gång kommer jag att använda en sprits då det blir mycket snyggare.




Allt var gott men såsen var helt underbar!
 

Var bara tvungen att visa denna lilla söta bebisräka :)
Kram på er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar