tisdag 8 februari 2011

Det utlovade

Godkväll!

Här kommer det utlovade receptet på tårtan. Jag kallar den för Mormors marängtårta för jag har fått receptet av henne från början. Men i lördags var det min kära mamma som bakade den :)

Mormors marängtårta

4 äggvitor
3 dl socker
4 droppar ättika
3 dl rice krispies

Vispa äggvitorna. Rör i sockret och vispa lite till. Häll i ättika och rice krispies.
Lägg smeten på smörat bakplåtspapper. In i ugnen på 125 grader i minst 80 minuter - känn med en sticka.

Kräm
4 äggulor
1 dl socker
1 msk mjöl
1 dl grädde
75g smör

Rör ihop allting utom smöret och låt det sjuda på svag värme tills det blir tjockt. RÖR hela tiden. När det är klart lägg i smöret. Låt det svalna.

Du kan antingen dela marängen på mitten och använda ena delen som botten och den andra som "tak". Eller om du vill ha en större tårta kan du göra två plåtar med maräng. Lägg inte ihop tårtan för tidigt - det kan göra att marängen blir mjuk.

Ihopläggning:

botten (maräng)
kräm
maräng ("tak")
grädde
garnering


Bilden är tyvärr lite suddig för den är tagen med en mobilkamera.
 Nu blev jag sugen på en bit tårta! Men det har jag ingen hemma. Får rota igenom skafferiet efter något gott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar