fredag 11 februari 2011

Fredag igen :)

Hej!

Då var det fredag igen - så härligt med helg!

Igår gjorde jag en kasslergratäng. I receptet anger jag inte hur mycket ni ska ta av ingredienserna. Ni får smaka av och känna er fram.

Kasslergratäng

kassler
paprika
champinjoner
lök
ris
riven ost

grädde
chilisås
vitt vin
kantarellfond
salt, svartpeppar och cayennepeppar

Koka riset och lägg i en ugnssäker form. Dela kasslern i mindre bitar. Skär paprikan, svampen och löken. Fördela kasslern och grönsakerna ovanpå riset. Blanda ingredienserna till såsen och häll över gratängen. Strö tillsist över osten.

225 grader i ca 25 - 30 minuter.



Jag använde jasminris och som ni kanske ser blir det inte så mycket sås. Såsen kokar in i riset. Jag vet inte om det blir annorlunda om man använder vanligt matris. Jag tyckte inte att det gjorde något i just denna rätten - blev ganska saftigt ändå.

Ikväll blir det lax med en ny sorts sås. Receptet kommer imorgon.

Nu är det dags för fredagsmys...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar