tisdag 29 mars 2011

Långfrukost och hel kyckling

Hej!!

Idag har jag haft mammagruppen här. Tyvärr kunde inte alla komma men 4 söta små tuffingar har legat på vårt golv idag :) Vi mammor åt en god frukost tillsammans. Jag hade bakat scones - varför gör man inte det oftare - så snabbt och enkelt gjort och så är det riktigt gott också. Vi hade också ägg, jucie, te, kaffe eller oboy och ett litet kex ;)

Kvällens middag bestod av hel kyckling, som jag delat i mindre bitar, med potatis, grönsaker, sås och lingon. Åhhh det är så gott!! Detta är inte F´s favoriträtt men idag tyckte även han att det var mycket gott!

Scones

4 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl eller rågmjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
1 dl flytande margarin
3 dl mjölk eller filmjölk

Denna sats ger 16 stycken scones.

Blanda mjöl, salt och bakpulver i en skål.  Tillsätt flytande margarin och mjölk eller filmjölk. Rör ihop till en deg. Idag gjorde jag 16 stycken små bullar. Man kan även göra 4 stora kakor och sedan skåra varje kaka i 4 delar med en mjölad kniv. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i 10 minuter.




Hel kyckling

Jag köper en fryst hel kyckling och när den har tinat delar jag den i 6 bitar. Först delar jag den på mitten. Sedan delar jag så att jag får 2 kycklingklubbor och 2 bitar med kycklingvingar och 2 större bitar. Jag penslar dem med smör och kryddar med ganska mycket salt, vitpeppar och grillkrydda. De får stå i ugnen på 225 grader i 50 minuter - 1 timme.
Sedan använder jag skyn till såsen. Till detta har vi kokt potatis, kokta grönsaker och lingon.




Ser kanske inte mycket ut för världen men kycklingen blir så god!


Nu är det dags för Desperate housewives!

3 kommentarer:

  1. Vi åt också hel kyckling igår:) Fast vi hade pommes till, hihi!

    SvaraRadera
  2. Hej söta Sara!

    Vi åt en underbar filégryta med kantareller hemma hos B & M igår, ditt recept! Nu ska jag spana in fler av dina recept här på din fina blogg!

    Hlsn
    Eva (Olle, Elsa o Matilda hälsar)

    SvaraRadera
  3. Hej Eva!

    Vad kul att du hittat hit! Vilken tur att ni tyckte om receptet pappa bjöd på :)

    Hälsa familjen!

    SvaraRadera