torsdag 17 mars 2011

Couscous

Hej!

Förra veckan blev jag bjuden på en mycket god couscous-rätt hos fina vännen H. Jag har tidigare tyckt att couscous är ganska tråkigt i smaken även om jag lagt i buljong men det finns en couscous-krydda från Santa Maria som är riktigt god. Jag såg att det också finns kryddmix till bulgur, hummus och quinoa.

Igår hade jag några kollegor över på middag och då bjöd jag på just denna rätt. Självklart hade vi något gott till kaffet också :)

Hannas couscous

couscous
kryddmix för couscous (curry och aprikos)
grillad kyckling
matvete
körsbärstomater
fetaost
avokado
tranbär
physsalis (osäker stavning)


Man kan självklart ha i vad man själv vill men denna blandningen är lyckad!





Till detta gjorde jag en kall sås på turkisk yoghurt och italiensk salladskrydda.

Mjölkchoklad-pannacotta  4 portioner

3 dl grädde
100g mjölkchoklad
1,5 gelatinblad
50g socker

Blötlägg gelatinet i kallt vatten. Koka upp grädde och socker - ta bort kastrullen från plattan. Bryt chokladen i bitar och lägg i dem i den varma grädden. Rör tills chokladen smält.

Krama ur gelatinbladen och smält dem i en kastrull på svag värme. Häll gelatinet i gräddblandningen och rör om ordentligt.

Häll upp i serveringsglas och låt stå kallt över natten eller minst ett par timmar.




Servera med hallon!

Återkommer imorgon med en god köttfärsrätt :)

Kram

1 kommentar:

  1. Jag var där så jag kan intyga att det var smaskens! Dessutom hade vi himla trevligt! Tack! Kram! Kollegan "S"

    SvaraRadera