måndag 15 augusti 2011

Söndags och måndagsfika

Hej!

Måndag igen = ny vecka!

Har idag varit en liten runda hos H i min mammagrupp. Vi köpte med oss var sin kaka hem till henne. H tog en bit morotskaka och jag en bit chokladpaj. Men hua så dyrt det var - 38 kronor styck kostade det.

Igår bakade jag en tigerkaka. Lätt att svänga ihop även om den ska stå ganska länge (1h) i ugnen.

Tigerkaka

200g smör
2 1/2 dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl grädde eller mjölk

Smaktillsats:
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Smörj och bröa en avlång form, ca 1 1/2 liter.
Rör smöret och socker poröst. Blanda ner ett ägg i taget under omrörning.
Blanda mjöl och bakpulver. Tillsätt det i smörblandningen.
Tillsätt mjölk eller grädde.
Lägg ungefär 1/3 av smeten i en annan skål och blanda den med kakaon.
Smaksätt resten av smeten med vaniljsockret.
häll hälften av den ljussa smeten i formen sedan den mörka smeten och tillsist resten av den ljusa. Dra med en gaffel genom smeten så får den färdiga kakan ett marmorerat utseende.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme.


F målar huset så nu väntar disken på mig....

Sara

2 kommentarer:

  1. Målar Bolt?? Haha:)
    Jag bakade också en tigerkaka för inte så längesen, smeten är så jäkla god:) Mums!
    Förresten, vill faktiskt träffa Hilda snart!!:) KRAM

    SvaraRadera
  2. Haha! Ni är så välkomna så!!!!

    SvaraRadera