tisdag 9 augusti 2011

Övermogna bananer igen!

Hej!

När jag jobbar har jag alltid med mig 2 frukter som jag äter under dagen. Under min mammaledighet har jag tyvärr blivit sämre på att äta frukt. Därför har jag än en gång fått övermogna bananer. Denna gången fick det bli en banankaka.

Banankaka

100g smör
3 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
2 bananer ca 400g
1/2 dl kallt kaffe

Smörj och bröa en hålform, ca 1 1/2 liter. Rör smöret och sockret poröst. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjölet, bakpulvret, bikarbonaten, ingefäran och kanelen. Mosa bananerna, tillsätt dem och kaffet.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 1 timme på 175 grader. Låt svalna.

Har inte bestämt vad det blir till middag ikväll! Någon som har något tips???

Ha det bra!
Sara

2 kommentarer:

  1. Fläskfilegryta:) det har vi som dagens idag:) eller hel kyckling med potatis och sås, det ska vi äta ikväll:) kraam

    SvaraRadera
  2. Fläskfilégryta måste jag göra någon dag :)
    Hel kyckling i ugn tycker jag är sååå gott men tyvärr tycker inte F att det är lika gott. Men han tyckler om chili con carne som inte jag är så förtjust i så vi får väl ta de 2 rätterna någon vecka så båda blir nöjda :)
    Kram Sara

    SvaraRadera