måndag 4 juli 2011

Såå gott bröd

Hej!

Jag tycker att det är så gott med hembakat bröd men ibland har man inte riktigt tid med alla jästider som det innebär. Men jag har ett supergott och nyttigt bröd som inte ska jäsa!! Det går snabbt att få ihop smeten och sen ska det bara in i ugnen..

I receptet står det att man ska fylla 2 brödformar och sen ställa in dem samtidigt i ugnen. Jag har faktiskt haft 2 brödformar men den ena hade sett sina bästa dagar så när vi flyttade fick den flytta till tippen. Därför fick jag använda samma brödform 2 gånger efter varandra och det gick alldeles utmärkt att låta hälften av smeten vänta medans den andra delen gräddades.

Bröd

9 dl fil
2 dl mörk sirap
2 dl vetekross
2 dl rågkross
2 dl havregryn
5 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
2 tsk salt
3 tsk bakpulver
3 tsk bikarbonat
1 dl hackade hasselnötter

Blanda fil och sirap. Hacka hasselnötterna grovt. Blanda de torra ingredienserna med fil och sirapsblandningen. Smörj 2 avlånga brödformar. Fyll formarna och strö över rågmjöl och havregryn.
Grädda på 200 grader i 45 minuter. Låt dem svalna ordentligt.





Nu ska jag leta upp lite nya och förhoppningsvis goda recept för vi kommer få trevligt besök under veckan!!!

Kram Sara

1 kommentar: