måndag 25 juli 2011

Hej!

Det ska föreställa att vi är mitt i sommaren men här känns det tyvärr mer som höst! Så då behöver vi något som piggar upp oss istället - och det gör den här kakan!! Den är nästan som en blandning mellan godis och kakaor - mycket god alltså! Receptet kommer från mormor.

Kolabitar         ca 20 stycken

Botten:
3 dl mjöl
125g smör
3/4 dl socker
1 1/2 msk kakao
1 äggula

Kolakräm:
50g smör
1/2 dl farinsocker
4 dl kondenserad mjölk

Topping:
150g ljus blockchoklad

Sätt ugnen på 180 grader. Arbeta samman ingredienserna till bottnen. Tryck ut degen i en fyrkantig kaka, 24 x 24 cm, på bakplåtspapper. Jag använde mig av braspannan som jag delade av med ugnsfolie. Grädda mitt i ugnen knappt 20 minuter. Låt svalna.

Blanda ingredienserna till krämen i en kastrull. Koka upp under omrörning. låt det sjuda i 4 - 5 minuter under omrörning. Låt det svalna och bred det sen över kakan och låt den svalna helt.

Smält blockchokladen över vattenbad eller i mikron och bred det över kakan. Låt svalna och stelna och dela sedan kakan i bitar. Gör ganska små bitar för kakan är väldigt mäktig.



Kondenserad mjölk finns i konservburkar som ni hittar bland baktillbehören i mataffären.

Kram Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar