fredag 15 juli 2011

Fredag - veckans bästa dag!

Hej!

Något som jag verkligen märkt när jag varit mammaledig är att det är svårt att komma på snabba enkla men mättande luncher. Det allra bästa (tycker jag) är om det blir rester över efter middagen. Ni är säkert många som har med er matlåda till jobbet och inte alls tycker att detta med lunch är speciellt svårt men vi lärare har ju förmånen att äta lunch med eleverna varje dag därför är jag en ovan lunchgörare. Men här kommer iallafall ett lunchtips (eller middag).

Räkpasta

Färdigskalade räkor
lök
vaxbönor
broccoli
creme fraiche parmesan vitlök (skånemejeriets)
matlagningsgrädde
kryddor

penne

Stek grönsakerna först och häll sedan på creme fraichen och matlagninsgrädden och låt det småputtra. Krydda och lägg i räkorna. Färdigt!!

Vi har ett växthus där vi odlar b la tomater, vaxbönor, chili och salladslök. Så vaxbönorna i den här rätten är egenodlade!



Måste ge er ett annat tips!



Den här grytbasen är sååååå otroligt god i en kycklingwok!!! Den är rätt stark i smaken men har ni inte provat den så gör det! Jag har ibland råkat köpa fel (fått en paneng curry med grönsaker i och det ska det inte vara) så kolla så att ni köper UTAN grönsaker.

Nu får vi snart besök av vänner som ska stanna en natt. Vi har inte setts på länge så dte ska bli kul. TIll lunch bjuds det då på en variant av grekisk sallad med tzatziki. Recept kommer!

Njut av veckans bästa dag (enligt mig iallafall)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar