torsdag 2 augusti 2012

Kaka utan ägg

Hej!

Nu har vi kommit hem från en underbar vecka i Nerja - Spanien. Och efter det har vi haft mysigt mysigt besök från Kalmar. En vecka kvar nu bara sen är det dags för jobb igen : / Tar väl några dagar sen är man inne i det.

Hilda tål inte ägg så jag har provat att baka olika mjuka kakor som hon kan äta. Det är ganska svårt att få till det eftersom ägget fluffar till kakan och håller ihop den. Nu tycker jag att jag har hittat ett recept som både var gott och höll ihop skapligt.  Jag ville göra kakan lite roligare :) så jag gjorde en tosca som jag la ovanpå. Det blev riktigt bra men kladdigt i ugnen :)

Kokoskaka med tosca

3 dl socker
1 1/2 dl kokos
4 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
200g smör
2 dl vatten
2 tsk vaniljsocker

Blanda de torra ingredienserna. Smält smöret. Häll i vattnet i de torra ingredienserna och sedan i smöret. Rör runt och häll smeten i en bröad form med avtagbar kant. 175 grader i 50 minuter - längst ner!

Gör sedan toscan.

2 1/2 dl socker gätna råsocker
2 dl grädde
1 dl sirap
om man vill 200g skållade skalade grovhackade mandlar

Smält smöret i en kastrull. Lägg i resten av ingredienserna och låt det koka upp. Låt det sjuda några minuter - vill du ha en tjock tosca koka den längre. Häll toscan över kakan när det återstår 10 minuter av kakans gräddningstid.


Kram
Sara

1 kommentar:

  1. Tack för härliga dagar och för god mat och grill!!

    SvaraRadera