söndag 26 augusti 2012

Söndag

Hej!

Hoppas er helg har varit bra!? Det har min - familjen, goda middagar, gott vin, vänner, loppis, saluhallen, löprunda mm.

Idag ska ni få 2 recept. Men tyvärr inga bilder :( Tycker egentligen att det är tråkigt att ge er recept utan bilder men kameran är full och jag har inte haft tid att lägga över bilderna : /

Söndagsstek

en bit benfri fläskkotlett
några morötter
1 stor gul lök
soja

Sås:
Stekskyn
grädde

Detta är oerhört enkelt att tillaga. Det sköter sig själv men tar lång tid att få färdigt.

Lägg köttbiten i en stekgryta. Skala och dela morötterna i bitar. Hacka löken. Lägg både morötterna och löken i stekgrytan. Stek/bryn köttet runt om. Krydda - salt, vitpeppar och grillkrydda använde jag. När köttet har fått fin färg fyller du på med vatten tills hälften att köttet är täckt. Häll i lite soja i vattnet. Låt nu allt koka i 1,5 - 2 timmar på svag värme. Fyll på med vatten emelleanåt så att där är vatten hela tiden.

Såsen:
Ta upp köttet och vira in i folie under tiden som du gör såsen. Häll över stekskyn i en gryta. Fyll på med grädde och låt koka upp. Såsen blir helt underbart god!!!'

Skiva upp köttet i skivor.

Servera med kokt potatis, morötter ( jag serverar både de morötter jag har stekt tillsammans med köttet och nykokta morötter, andra grönsaker och sås.

Hallonkaka

2 stora ägg
2 dl socker
2 1/4 mjöl
1/2 tsk bakpulver
5 dl hallon eller andra bär
100 - 125 g smör

Vispa ägg och socker. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i äggsmeten. Häll smeten i en avlång ugnssäkerform. Fördela bären över smeten. Hyvla smöret och lägg det överst.

Grädda i ca 35 minuter på 175 C.

Pudra florsocker över och om man vill kan man servera det med en klick vispad grädde.

Receptet på hallonkakan har jag fått av min kollega K.

Nu - sängen!
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar