söndag 12 augusti 2012

Många recept

Hej!

Jag har massor av recept till er just nu :) 2 förrätter och en huvudrätt + dagens recept - en paj!

Vaniljpaj

Smuldeg:
 
100 g mjukt smör
1 dl socker
2 dl mjöl
100g vit choklad
 
Vaniljkräm:
 
5 dl mjölk
1 vaniljstång
5 stora äggulor eller 7 små
1,5 dl socker
1,5 dl maizena
50 gr smör
 
Färska bär till dekorering
 
Blanda ihop alla ingredienser till degen så att den precis blandar sig. Tryck ut i en pajform. Nagga den med en gaffel och grädda den i ugnen på 200 grader i 10 - 15 minuter. Den ska få färg. Låt den kallna. Smält chokladen och pensla den över hela pajskalet. Kyl pajen.
 
Gör vaniljkrämen. Vispa äggulor, socker och maizena luftigt. Gör ett snitt i vaniljstången och skrapa ut fröna. Koka upp mjölk, vaniljstång och frön. Tag ur vaniljstången och häll över mjölkblandningen i äggsmeten under vispning (jag vispade för hand). Häll tillbaka allt i kastrullen och vispa HELA tiden tills det tjocknar. Det får INTE koka. Häll över krämen i en skål. Vispa ner smöret. Låt krämen kallna i kylskåp.
 
När vaniljkrämen svalnat brer du ut den över pajskalet. Dekorera med färska bär.
 




Pajskalet blev knäckigt och supergott! Jag kommer använda mig av receptet på just pajdegen fler gånger. Recptet har jag hittat hos Bakverk och fikastunder.

Imorgon - jobb!

Kram
Sara
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar