måndag 20 augusti 2012

Spanien

Hej!!

När vi är i Spanien måste Fredrik och min pappa alltid äta Gambas pil-pil :) Det är en förrätt med räkor. Jag har endast smakat Fredriks när han ätit det och har absolut tyckt att det varit gott. När pappa och Maud var och hälsade på förra helgen provade vi oss på att göra den här rätten hemma. Det finns massor av recept på pil-pil men vi ville att den skulle smaka som på Restaurang Pinnochio (osäker stavning). Vi tycker att vi lyckades riktigt bra :) Det är svårt att ge mängdangivelser i receptet då vi provat oss fram.

Efter detta bjöd jag på en ny kycklingrätt med cannelloni  (Matplatsen) - prova prova!!

Pil-Pil    6 perosner

42 räkor (7 st var)
1 hackad chili
ca 2-3 dl vitt vin
ca 2 - 3 dl olivolja
3 vitlöksklyftor - hackade
pil-pil krydda (finns nog bara att köpa i Spanien men i receptet vi utgick ifrån fanns det inte med så ni kan nog göra utan den)
2 tsk tomatpuré
persilja

Blanda allt i en stekpanna och låt koka upp. Smaka av och låt det småkoka så att det kokar ner. Lägg i räkorna en liten stund. Häll upp i små skålar och servera med gott bröd. Brödet doppas i såsen.



Kyckling och cannelloni   4 perosner

4 Kycklingfiléer
1 pkt bacon
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Cannelloni:
200 g färska lasagneplattor (herrarna åt 2 var och damerna 1 - 1/2 var)
1 schalottenlök
400 g blandad svamp (tex champinjoner, kantareller, karljohanssvamp)
1 msk olja
1 1/2 dl grädde
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk maizena redning
1 dl riven lagrad ost (jag använde västerbottenost)

Sås:
1 dl grädde
5 dl hönsbuljong
1 dl torrt vitt vin

Tillbehör:
1 liten squash
1 röd paprika
1 msk olja
1 knippa grön sparris
salt
blandad sallad (ruccola, machesallad etc)

Cannelloni:
Hacka löken och rensa svampen. Skär i mindre bitar och fräs tills all vätska försvunnit. Tillsätt lök och olja, stek ca 5 min. Tillsätt grädde och låt koka i hop 2 min. Salta & peppra. Red av med maizena. Låt svalna.

Sås:
Koka ihop grädde, buljong och vin tills  ca 5 dl återstår.

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg lasagneplattorna på en skärbräda, fördela svampröran på och rulla i hop. Lägg i en ugnsform med skarven ner. Häll över såsen och strö över osten. Ställ mitt i ugnen och tillaga 15 min.

Stek baconen krispiga och låt dem rinna av på hushållspapper.

Salta & peppra kycklingfiléerna. Stek dem i baconfettet.

Skär squash och paprika i bitar. Stek i olja några min. Salta. Stek sparrisen nån minut - salta.



Kram Sara

2 kommentarer:

  1. Hej! Hört så mycket om denna fantastiska pasta och Bengt har visat bild. Måste testas! KRAMAR!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!

      Ja pappa tyckte att det var riktigt gott (det tyckte vi andra också). Det är så kul att veta att det verkligen är någon som provar mina recept!

      Kram

      Radera