torsdag 29 september 2011

Kommer inte lagas igen..

God kväll!

Ursäkta några dagars frånvaro - har varit iväg några dagar. Idag ska ni få ett recept som jag inte tycker är någon hit. Först tänkte jag inte lägga ut det men alla har ju inte samma smak som jag har (o tur är väl det) så jag tycker verkligen att ni ska prova det om ni tycker det låter gott.

Fiskgryta med kräftor

400g torsk
2 morötter
1/2 purjolök
170g kräftstjärtar i lake
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 höns eller fiskbuljongtärning eller 1 1/2 msk fond
200g sockerärtor
2 msk hackad dill
salt och peppar

Skär morötterna och purjolöken i tunna skivor. Låt kräftorna rinna av men spara 1 dl av spadet. Stek purjolöken och morötterna i en kastrull. Tillsätt grädden, 1 dl kräftspad och buljongtärning och koka upp. Red såsen om du tycker att det behövs. Smaksätt med salt och peppar. Skär fisken i bitar och lägg dem i såsen och koka försiktigt i ca 5 minuter. Lägg i sockerärtorna, kräftorna och dillen i grytan och låt det koka upp.
Servera med kokt potatis.


Om jag skulle gjort rätten igen så skulle jag byta ut kräftorna mot räkor :)

Sov gott!
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar