måndag 5 november 2012

Måndag igen

Hejsan!!

Då var det måndag igen. Känner mig nöjd med min dag - jobb, hämta Hilda, handla, dammsuga och laga färsfyllda squash. Nu har jag sjunkit ner i soffan och myser med min skatt. Behäver dock jobba lite när hon har somnat så sen somnar jag nog ovaggad...

Idag ska ni få ett recept som vi åt när Kalmargänget var här. Jag har fått det av min kollega P.

Kyckling med balsamsås

4 kycklingfiléer
salt
svartpeppar
oregano
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka (jag använde bacon och det gick mycket bra)
2 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
1 pressad vitlöksklyfta

Dela kycklingfiléerna i avlånga bitar. Krydda med salt, peppar och oregano. Bryn dem i smör i en stekpanna. Eftersom jag använde bacon lindade jag dem runt kycklingarna innan jag stekte dem. Men använder du parmaskinka steker du kyckling först och sen lindar du skinkan runt dem. Lägg kycklingen i en ugnssäker form Vispa ihop grädde, balsamvinäger, fond och vitlök. Stek mitt i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter. Servera med ris och sallad.

Jag använde 10 kycklingfiléer och gjorde sås på 12 dl grädde. Jag tog dock inte 12 msk balsamvinäger utan kanske bara 8. Man får smaka av. Som ni märker gjorde jag mycket mer sås än vad recpetet säger och det var tur :)

Detta är en enkel men supergod kycklingrätt så prova den. Vill man ha den mitt i veckan är det ju bara att göra såsen på matlagningsgrädde istället för vispgrädde så blir det nyttigare.

Kramiz
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar