måndag 1 oktober 2012

Viktväktarfisk

Hej!

Idag har vi provat en för oss ny fiskgratäng. Jag har hittat receptet i Viktväktarnas kokbok. Jag är inte stormförtjust i fisk och trodde faktiskt inte att jag skulle gilla den här rätten när jag tog ur den ur ugnen. Men jag blev glatt överraskad.

500g torsk
1 tsk margarin
4 dl lättmjölk
1 msk fiskfond
2 msk mjöl
200g skalade räkor
4 msk riven ost
800g potatis

Smörj en ugnssäker form. Dela fisken i 4 delar och lägg dem i formen. Salta och peppra. Täck med aluminiumfolie. Ställ in dem i ugnen på 170C i 20 minuter. Häll av spadet i en kastrull. Lägg i mjölet och rör runt. Tillsätt lite mjölk och rör ut mjölet. Tillsätt all mjölk och fonden. Låt det koka upp. Krydda. Låt det sjuda på svag värme i 5 minuter. Lägg räkorna över fisken och häll på såsen. Strö över osten. Ställ in i ugnen igen på 220C i ca 5 minuter.

Servera med kokt eller pressad potatis.

Jag använde mellanmjölk istället för lättmjölk och jag hade på mer ost än vad det står i receptet.

Nu: sängen!

Godnatt
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar