tisdag 9 oktober 2012

Långkok

Hej!
 
Den här rätten var väldigt god men nog ganska mycket på grund att moset vi hade till. Grytbitar är faktiskt alltid grytbitar. Även om jag lät grytan koka riktigt länge är köttet inte supergott, tycker vi, det är säkert någon annan som tycker det såklart! Moset kommer jag lätt att göra igen och det är inte omöjligt att även grytan görs om. Jag använde inte sidfläsk. Anledningen till att jag inte gjorde det var för att jag inte hittade det i affären och Hilda tyckte att det var ganska tråkigt att handla just den här dagen. Receptet har jag tagit hos Matplatsen.
 
 
Beef bourguignon  recept för 4 port
 
ca 1 kilo grytbitar av nöt
smör att steka i
ca 150 g små steklökar
ca 100 g sidfläsk
1/2 pkt bacon
150 g champinjoner
2 msk mjöl
3 vitlöksklyftor
1 lagerblad
1 knippe färsk persilja
1 knippe färsk timjan
salt & peppar
5 dl rött vin
2-3 dl vatten
1 köttbuljongtärning
 
 
Om det är stora bitar av köttet så kan du skära dem i lite mindre bitar. Bryn köttet i en gryta. Skala löken, skär bacon och sidfläsk i små bitar, skär champinjonerna i mindre bitar och låt dem fräsa med. Pudra över mjölet och rör om. Häll på vin och vatten så det täcker köttet. Smula ner buljongtärningen, lägg i lagerblad och kryddor och pressa i vitlöken. Salta & peppra. Låt sedan stå och puttra på ganska svag värme i 1 1/2 timma, minst. Provsmaka köttet. Jag lät mitt stå på i 2 timmar. Det ska vara mört!
 
 
Blomkåls & palsternackspuré

1 stort blomkålshuvud
2 stora palsternackor
50 g smör
1/2 – 1 dl grädde
salt
 
 
Skär blomkålen i mindre bucketter och palsternackan i bitar. Koka i saltat vatten tills de blivit mjuka. Häll av vattnet ordentligt. Lägg i smöret och låt smälta. Tillsätt lite av grädden och mixa med stavmixer till puré. Tillsätt ev lite till grädde men akta så det inte blir för löst. Smaka av med salt. Det behövs ganska mycket.
 

 
 
Kram
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar