fredag 5 oktober 2012

En dag försent

Hejsan!

Idag har jag och Hilda gjort något som vi skulle ha gjort igår eller kanske ännu hellre tidigare i veckan - bakat kanelbullar. Eller kamelbullar som Hilda säger :) Jag gjorde dem riktigt stora den här gången och de blev saftiga och goda så jag kan verkligen rekommendera detta recept från Bakverk och fikastunder. Tyvärr får ni inga bilder idag heller. Tycker egentligen inte om att göra inlägg utan bilder. Först och främst tycker jag själv om att se bilder på det jag ska laga eller baka och sedan tycker jag att det blir roligare för den som läser om där är bilder.

Kanelbullar

50g jäst
150g smör
5 dl mjölk
1,5 dl socker
1 tsk salt
2 tsk malen kardemumma
ca 14 dl vetemjöl ( om man vill kan man använda vetemjöl special, det gör dem lite luftigare)

ca 250g margarin
kanel
socker

ägg och pärlsocker till pensling (jag använde vatten och pärlsocker pga allergi)

Dela sönder jästen i en stor bunke, häll över socker och låt det smälta ihop. Smält smöret och blanda i mjölken. Vätskan skall vara fingervarm när den blandas med jästen. Häll i salt och kardemumma. Rör i mjöl lite i taget tills det blir till en deg som släpper i kanterna. Spara lite mjöl till utbaket. Låt jäsa i 30 min under bakduk.

Ta ur degen ur bunken och knåda den. Dela i två delar och kavla ut. Blanda smör med kanel och socker (hur mycket kanel och socker du ska ta kan jag inte återge exakt. Jag hade i ganska mkt kanel. Smaka av). Rulla ihop och skär bitar. Låt jäsa ca 40 min.

Vispa upp ett ägg till pensling och strö över pärlsocker. Grädda stora bullar (ca 20 st) i 230 gr i ca 10-12 min, eller små bullar (ca 30 st) i 250 gr i ca 8 min. Lägg dem sedan på galler och låt dem svalna under bakduk.

Ett glas kall mjölk till....

Kram
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar