söndag 23 september 2012

Smörgåstårta

Hej!

Då var det måndag imorgon igen. Tycker bara det är måndagar och fredagar. Usch, lite jobbigt att livet går så snabbt. Jag tycker ändå att jag försöker njuta av dagarna och även de små händelserna men jag tror att jag skulle kunna göra det mer! Jag känner mig oerhört lyckligt lottad och det ska man uppskatta och inte ta förgivet. Jag ska försöka leva mer i nuet...

Förr ahelgen var det ju kalas för skatten och då bjöds det på smörgåstårta. Jag gjorde 2,5 tårta och vi var 22 personer och det räckte mer än väl. Grannen kunde tom ta med sig lunch till jobbet på måndagen. Vi fick faktiskt slänga lite också. Jag gör aöötid för mycket mat när jag ska bjuda men det får ABSOLUT INTE vara för lite!!

Räksmörgåstårta

36 stora skivor rostebröd
4 burkar tonfisk
6 msk majonnäs
4 dl grädde
1 stor purjolök
salt och peppar

Vispa grädden. Blanda tonfisk, majonnäs, purjolök och kryddor. Blanda i grädden.

Lägg 12st (3x4) brödskivor på en bricka eller plåt. Bred på tonfiskkrämen. Lägg ett nytt lager med bröd och sedan fyllningen. Lägg ett tredje lager och avslutande lager med bröd. Det blir alltså 3 lager med bröd och 2 med fyllning. Gör med fördel så här långt dagen innan smörgåstårtan ska ätas.

Samma dag som den ska ätas dekorerar du den. Jag använde räkor, sallad, tomat, gurka, ägg, rom, dill, citron och vindruvor. Jag provade också att sätta krossade ostbågar på kanterna på 2 av tårtorna. Det blevv gott men det var smuligt smuligt att få dit det. Jag la först på lite majonnäs på kanten men det var ändå ostbågar på stora delar av köksbänken och golvet efteråt.


Nästa gång kommer jag att göra lite mer fyllning än vad det står i receptet! Så gör gärna det!

Kram
Sara

1 kommentar: