tisdag 31 januari 2012

Soppa

Hej!

Brrr vilken kyla vi har fått - eller egentligen är det väl inte så farligt men nu är man bortskämd med att bara ha plusgrader. Tur ändå att vi går mot vår!!

Sådana här kyliga dagar passar en soppa utmärkt. Tyvärr gör jag soppa alldeles för sällan. Vet egentligen inte varför det inte blir av för det är riktigt gott. Kanske för att jag äter soppa i skolan och DEN är inte god!

Currykryddad fisksoppa

1 röd paprika
1 aubergine
1 purjolök

1 msk curry
1 krm cayennepeppar
2 msk tomatpuré

3 fiskbuljongtärningar som löses i 1,5 liter vatten

400g torskfilé i bitar
fryst blandning av skaldjur

2 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde

Fräs paprika, aubergine och purjolök i smör. Blanda i curry, cayennepeppar och tomatpuré i grönsakerna. Jag brukar ta mer kryddor än vad där står. Koka upp vattnet och lägg i buljongtärningarna. Häll grönsaksblandningen i vattnet. Lägg i torsken och skaldjuren och låt det sjuda i 5 minuter (några gånger har jag lagt i skaldjuren de sista minuterna). Rör sist i creme fraichen och grädden.

Servera med bröd och en klick creme fraiche.



Tallrik från Bruka Design Stockholm i färgen grå.

Detta receptet har jag fått av min kollega P!!

Kram på er!
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar