onsdag 8 februari 2012

Mjuk eller hård??

Hej!

Till vårt kalas bakade jag lite olika kakor. Ni ska få 2 recept som är riktigt goda - Syltgrottor och nörbitar. Det roliga i det hela är att jag aldrig bakat nötbitarna tidigare (mammas recept) men det är en mjuk kaka med nougat på toppen. När jag tar ut plåten ur ugnen är det ingen mjuk kaka som kommer ut utan en hård. Blev nästan godare faktiskt :) Jag frågade mamma hur jag lyckats med detta och om hon gör den på något annat sätt. Men hon vad hon minns (längesen hon bakade den) så gör hon precis som jag gjort. Ni får prova och se vad ni får för resultat :) Lägg gärna en kommentar om hur era nötbitar blev.

Nötbitar

2 - 3 ägg
2 dl socker
200 g hasselnötter
50 g smör
nougat (odense)
mörk blockchoklad

Vispa ägg och socker poröst. Mal nötterna. Smält smöret. Rör ner de malda nötterna i äggblandningen och tillsätt sen smöret. Häll/bred ut på bakplåtspapper. Grädda på 200 grader i 10 - 15 minuter. Hyvla (använd osthyvlen) nougat över kakan när den är varm. Täck hela kakan och bre sedan med en kniv. Smält blockchokladen och ringla den över kakan med en gaffel. Låt den svalna och dela sen i bitar.

Syltgrottor

200g smör
1 dl socker
1 dl vaniljsåspulver
3 1/2 dl mjöl
3/4 tsk bakpulver
hallonsylt

Rör ihop smör och socker. Tillsätt vaniljsåspulvret, mjölet och bakpulvret. Arbeta samman det till en deg. Dela degen i 2 delar och rulla till 2 "korvar". Dela varje "korv" i 20 st bitar. Rulla varje bit till en liten boll och gör en fördjupning med pekfingret. Lägg kakorna i små formar och fyll fördjupningen med hallonsylt. Grädda på 225 grader i 5 minuter.  



Åhh typiskt! Nu blev jag sugen på kaka! Det är så dumt att ha dem i frysen...

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar