fredag 20 januari 2012

Fredagsmys

Hej i stugorna!

Hoppas ni har en mysig fredagkväll och njuter av att det är helg! Det har och gör jag!

Ikväll åt vi hel fläskfilé i ugn med potatisgratäng och champinjonsås.
Fläskfilén stekte jag en kort stund i stekpannan så att den fick en fin yta. Jag använde ganska mycket kryddor. Sedan hade jag den i ugnen på varmluft 225 grader i ca 20 minuter.
Idag fuskade jag med färdig potatisgratäng från Alströmer (mycket god).

Champinjonsås        4 portioner

200g konserverade champinjoner
några stycken färska champinjoner
smör
2 msk mjöl
3 dl grädde
1 dl mjölk
soja
en skvätt vitt vin
salt och vitpeppar


Skär svampen i mindre bitar. Stek dem i smör i en kastrull. Häll på mjölet och rör runt. Häll direkt på grädden och mjölken. Häll bara i lite (ca 1 dl)  till att börja med och rör runt ordentligt så att det inte blir några klumpar. Häll sedan i resten. Tillsätt vinet. Låt koka på svag värme ca 10 minuter. Rör under tiden. Tillsätt soja och kryddor.



Jag har fått några frågor om vad F lagade häromkvällen och hur det gick :) Det gick mycket bra! Han lagade pastasås med b la kassler och purjolök. Jag har kollat med hans kompis så receptet kommer snart!

Trevlig helg på er!
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar