söndag 15 januari 2012

Murklor och en lunch

Hej!

Hoppas er helg har varit bra. Det har min :) En helg blandad med mystid hemma, kompisträff och lutfisk hos F´s föräldrar. Enligt mig var det enda mörka på denna helg lutfisken, hua! Fast jag fick torsk istället så jag ska absolut inte klaga :)

I fredags åt vi lyxmiddag! Oxfilé med murkelsås - underbart gott. Det var enkelt att göra - köpte färdig förvällda murklor och det rekommenderar jag er att göra. Men de behöver ändå sköljas ordentligt.

Murkelsås

1 msk smör
1 msk finhackad schalottenlök
1 1/2 - 2 dl finhackade murklor ( det räcker med en burk på 200g varav 100g är murklor)
4 dl vispgrädde
1/2 grönsaksbuljongtärning
salt och vitpeppar

Hacka murklorna och skölj dem väl. Fräs den finhackade schalottenlöken i smör och tillsätt murklorna. (Det kändes nästan som man poppade popcorn för det hoppade murklor över hela köket). Låt fräsa några minuter. Häll på grädden och smula ner buljongtärningen. Låt såsen koka på svag värme i ca 15 minuter så får den god smak och blir tjock i konsistensen. Smaka av med salt och peppar.



Till detta hade vi oxfilé, klyftpotatis, sallad och färska sparris.

På nyår fick jag lära med hur man ska dela färska sparris innan tillagning. Jag har alltid bara delat med en kniv där jag har tyckt att det ser ut att behöva skäras av. Ni kanske redan vet tipset jag ska ge men det kanske finns någon mer än jag som inte visste detta??

Man tar en sparris i taget och håller med tummen och pekfingret i båda ändarna och sedan böjer man sparrisen (tar ändarna mot varandra). Då går sparrisen av där den ska göra det. Perfekt!!

I lördags svängde jag ihop en snabblunch som blev god!

Det var:
paprika
lök
champinjoner
avokado
räkor
turkisk yoghurt
kryddor

Stekte alla sakerna utom avokado och räkor. De la jag i slutet. Till detta hade vi tagiatelle. Oerhört snabbt gjort.

Hade ett foto på räkpastan men datorn krånglar så jag kan inte ladda upp det :( Provar i nästa inlägg istället.

Ha en fortsatt bra söndagskväll. Nu väntar soffan på mig...

Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar