torsdag 22 december 2011

Julgodis 2

Hej!

Nu har min julledighet startat :) Fick faktiskt riktig julkänsla igår på julavslutningen i skolan - härligt! Stämningen fortsatte när jag kom hem till lilla familjen och vi gjorde julgodis nummer 2 i ordningen. DEt blev bounty!! Receptet har jag fått från Matplatsen.

Bounty

Det blir 50 stycken om du gör dem små

50g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl grädde
1 påse (200g) kokos

Garnering:
200g ljus blockchoklad
silverkulor

Blanda allt utom kokosen i en kastrull. Koka upp och låt koka i 5 - 8 minuter, tills smeten börjar bli seg. Tillsätt kokosen. Låt svalna lite.
Rulla små bollar och lägg på bakplåtspapper. Skölj händerna emellan. Ställ kallt i minst 1h.
Smält chokladen. Doppa kokosbollarna och pynta med silverkulor. Förvara dem kallt!



Eftersom vår affär hade slut på silverkulor fick det bli sockerpärlor.

Mumsfilibaba!


Senare idag ska jag göra det sista av mina julgodis!

Kram
Sara

1 kommentar: