måndag 28 november 2011

1:a advent

Hej!

Igår var det första advent :) Vi hade adventsmys här hemma med min och F:s familjer. Jag hade ordnat lite olika småsaker att äta. Ni ska få alla recepten men kanske inte idag :)

Vi bjöd på:
glögg
pepparkaksbröd
brietårta med kex
lussekatter
mjuk pepparkaka med lingongrädde
snittar
pepparkakor med ädelost
skumtomtar
julmust

Pepparkaksbröd

Detta brödet är helt sagolikt gott. Nyttigt - nja....

6 dl socker
13 1/2 dl vetemjöl
4 tsk nejlikor
4 tsk kanel
4 tsk bikarbonat
6 dl fil
4 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser. Blanda fil och vatten. Häll i fil och vattenblandningen i de torra ingredienserna. Häll det i en osmord långpanna. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter. Skär brödet i bitar när det kallnat.

Tiden i ugen kan variera något. Jag har aldrig behövt ha det inne mindre än en kvart snarare tvärtom. Brödet blir lite kletigt ovanpå, så det är inget konstigt. Men stick i det med en sticka så att ni ser att det är klart i mitten.

Ät med smör och ost på!! Mums

Snittar     20 st

5 skivor kavring
150 g philadelphiaost
1,5 dl riven parmesan
3 färska fikon

Skär varje skiva bröd i fyra delar. Blanda pamesanen och philadelphiaosten. Klicka eller spritsa ut krämen på varje liten brödbit. Dela fikonen och sätt en bit på varje snitt.


Jag hade lite ont om tid men nästa gång kommer jag spritsa krämen för det blir finare.
 Fortsättning följer med lussekatterna (fyllda med mandelmassa) och mjukpepparkaka med lingongrädde...

Kram Sara

1 kommentar: