måndag 18 juni 2012

Sommarlov

Hej!

Var är sommarvädret??? I förmiddags hade vi jättefint väder och man kunde t.o.m använda shorts och linne. Men halv 3 öste det ner... trist trist. Men det är då vi ska passa på att fylla frysen med god mat att ta fram när solen kommer!

Dagens recept blir Pad thai

Pad thai    4 portioner

4 kycklingfiléer
1 msk olja
salt och peppar
2 vitlöksklyftor
1/2 purjolök
1 förp böngroddar (jag uteslöt dessa för de fanns inga i affären)
broccoli
morötter
champinjoner
3 ägg
1 lime
1 1/2 tsk sambal oelek
2 1/2 msk japansk soja

nudlar

Strimla kycklingen och stek i oljan. Salta och peppra. Lägg dem åt sidan.
Finhacka vitlöken. Strimla purjolöken. Dela broccoli och champinjoner i mindre bitar. Skala morötterna och dela dem i ganska tunna bitar. Stek vitlök, purjo, broccoli, morötter och champinjoner. Tillsätt kyckling och böngroddar. Stek allt tillsammans några minuter.
Knäck äggen i pannan och rör runt tills de stelnat.
Pressa i saften av halva limen och rör ner sambal oelek och soja.
Servera med resten av limen skuren i klyfor och nudlar.

Om man vill kan man använda frysta thai wokgrönsker men jag tycker att det är godare med färska grönsaker + att man då kan lägga i vad man vill.
I receptet står det japansk soja men jag hade endast kinesisk - vet inte vad skillnaden är. Någon som vet? Jag vågade därför inte hälla i 2 1/2 msk  utan hällde i 1 1/2 msk. Men jag kunde ha gjort som det stod i receptet för vi fick fylla på vid bordet.

Vill bara påminna om laxtårtan, som finns under fliken fisk, till midsommar.

Kram
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar