tisdag 12 juni 2012

Varierat på grillen

Hej!

Hoppas att ni mår bra!? Nu närmar sig mitt sommarlov med stormsteg :) Idag har vi haft skolavslutning. Det är alltid en speciell känsla när vi sjunger "Den blomstertid nu kommer..."! Att solen faktiskt valde att titta fram idag gjorde inte saken sämre.

När vi grillar blir det allt som oftast samma saker. Så när vi grillade för ett tag sen bestämde jag mig för att leta upp något nytt. Det blev Starwomans

Kycklingsouvlaki

4 kycklingfiléer
1 grön paprika
1 citron
salt
nymald svartpeppar
olivolja
2-3 vitlöksklyftor
torkad oregano

Skär kycklingfilén i mindre bitar. Blanda saften från citron med salt, nymald svartpeppar, olivolja och pressad vitlök. Jag hade i vanlig rapsolja och lite vatten också. Lägg i kycklingbitarna. Låt kycklingbitarna marinera minst en halvtimme men gärna några timmar.
Trä upp kycklingen på spett varvat med paprikan som du skurit i lagom bitar. Strö på oregano på spetten och grilla dem sedan. Servera med t.ex. klyftpotatis, grekisk bondsallad och tzatziki.



kycklingsouvlakin blev riktígt god. Vi hade inte tzatziki till utan Rydbergs vitlökssås - väldigt god!





I lördags var min ena syster med sambo och våra grannar här på middag. Då hade vi grillade hamburgare och grillad korv med en massa tillbehör. Bland annat hade vi som ni ser på bilden tomat och mozarellasallad och halverade körsbärstomater med fetaost på tandpetare. Litet sommartips!!

Kram
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar