tisdag 13 mars 2012

Tips

Hej!!

Ursäkta att det gått så lång tid mellan inläggen. Det har varit mycket på jobbet, besök hos mamma, sjukdom, myshelg med F mm.

Först vill jag tipsa om en bra restaurang i Helsingborg. Det är en fondue-restaurang som heter Oasen. Det är ett väldigt trevligt sätt att äta middag tillsammans. Eftersom det tar lite tid att äta detta slänger inte alla i sig maten. Man hinner verkligen prata och umgås :)

Det andra jag vill tipsa om är en helt underbar hotellfrukost även denna i Helsingborg. Även om man inte bor på hotellet kan man gå dit och äta (självklart får man då betala för frukosten). Detta smaskiga serveras på Grand Hotell. Så mycket gott!!

Mitt sista tips för dagen är ett recept på en god fläskfilégryta. Hade hela mitt arbetslag över på middag i torsdags och då bjöd jag på denna rätt.

Fläskfilégryta

1 fläskfilé
1 röd paprika
1 lök
1 burk hela champinjoner
ca 4 dl grädde
soja
kryddor - salt, vitpeppar, paprika, chayenne, svartpeppar

Dela fläskfilén i små bitar. Stek dem ( helst i stekgryta). Hacka löken och dela paprikan i mindre bitar. Häll av spadet på champinjonerna och dela dem om det behövs. Lägg i alla grönsakerna (köttet ska inte vara helt genomstekt när du lägger i grönsakerna). Krydda. Låt steka ett litet atg till. Häll på grädden och tillsätt en skvätt soja tills såsen fått en fin brun färg. Låt småkoka i 1 - 1,5 timmar. Servera med potatis eller ris och sallad.

Mängdangivelserna är ungefärliga :)

Ha det bra!
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar