onsdag 22 februari 2012

Daimkladdis

Hej!!

Här har vi sportlov! Så skönt men självklart blir vi sjuka. Först jag och nu F. Inget allvarligt - feber och matthet. Hoppas ni mår bra!

Idag får ni ett gott recept som jag tycker att ni ska prova till helgen eller redan imorgon :)

Daimkladdkaka

200g smör
200g mörk choklad
4 ägg
1 1/2 dl socker
2 1/2 dl mjöl
1 nypa salt
ett dubbeldaim (56g)

grädde:
2 1/2 dl grädde
1 msk florsocker
1 1/2 msk kakao
ett dubbeldaim (56g)

Smält smöret. Smält den mörka chokladen över vattenbad eller i micron (jag smälter alltid choklad i micron, man måste dock rör om då och då). Blanda smöret och chokladen. Vispa ägg och socker för hand och rör sen ner smör och chokladblandningen. Rör ihop mjöl och salt och vänd ner i smeten. Rör om tills smeten är jämn och slät. Hacka daimen och rör ner den också. Smörj en rund kakform och häll ner smeten. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 15 - 17 minuter. Ha den INTE inne för länge - den SKA vara kladdig. Jag hade min inne i 15 minuter och nästa gång ska jag ha den inne kortare tid.
Låt kakan svalna lite i sin form och ställ den sen i frysen 1 h eller i kylen över natten.

Jag hade min 1 h i frysen och sen flyttade jag över den i kylen. Man ska ta ut den från kylen en stund innan man ska servera den.

Vispa grädden tillsammans med florsocker och kakao. Hacka daimen och rör ner hälften i grädden. Bred grädden över kakan och dekorera med resterande daim.

Jag gjorde inte grädden som det står i receptet utan vispade grädden och hällde i daim som jag sedan serverade vid sidan om. Nu har jag i för sig inte provat att ha grädden på kakan eller med kakao i grädden men kakan i sig är väldigt mäktig så det känns som det kan bli för mycket. Men ni får prova efter tycke och smak..

Tyvärr blir det ingen bild :(
Receptet kommer från Matplatsen - tack!
Ha det bra!

Kram
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar