lördag 11 februari 2012

Fredagsgott!

Hej!

Hoppas att ni har en bra lördag?! Det har vi! Vi har besök från min pappa under helgen så igår bjöds det på fredagsgott här hemma :)

Fläskfilé i portvin

1,5 fläskfilé
1 flaska portvin ( köpte en stor flaska av Red Port men hela gick inte åt men det hade inte räckt med en liten)
salt och peppar

Sås:

ca 2 dl Portvin
1 burk murklor
4 dl grädde
3 dl urkisk yoghurt
soja
salt och peppar

Skiva fläskfilén i ganska tjocka skivor ( ca 3cm) och lägg i en ugnssäker form. Häll över portvinet så att köttet täcks. Ställ kallt i minst 4 - 5 h men gärna över natten.

Bryn fläskfilébitarna och krydda med salt och peppar. Häll bort vinet men spara några deciliter till såsen. Lägg tillbaka fläskfilébitarna i formen.

Stek murklorna i en kastrull. ha gärna locket på för det poppar som popcorn :) Häll på grädde, turkisk yoghurt och portvinet. Smaka av och salta och peppar. Tillsätt lite soja så att såsen får en fin brun färg. Låt småkoka ca 10 minuter. Jag smakade av såsen direkt när jag hällt i allt och den smakade starkt av vinet men låt den koka ett tag innan ni spär den med ex mer grädde för jag tyckte att smaken mildrades efter ett tag.
Häll såsen över köttet. Ställ i ugnen ca 15 - 20 minuter.






Som tillbehör hade vi hasselbackspotatis och steka grönsaker. Som grönsaker hade vi steklök och färsk broccoli som jag bara stekte några minuter. Det blir så gott. Steklöken är helt underbar - prova den!

Recptet har jag fått från min kollega P - tack!

Ikväll blir det melodifestivalen även om den inte imponerade förra veckan. Till det blir det smågodis, chips och rödvin till mig och öl till F.

Ha en mysig kväll!
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar