fredag 22 februari 2013

Pecannötpaj

Hej!

Igår kom vi hem från några mysiga dagar i Kalmar :)

Jag har lovat er ett recept på pecannötpaj - mäktig men såååå god! Jag bjöd på den när mamma med flera var här och firade våra födelsedagar.

Förra helgen gjorde jag tre tårtor till grannen. Och imorgon ska en legotårta stå klar till min kollegas son. Jag ska lägga upp dem så att ni får se dem. I en av grannens tårtor fick jag även prova en ny fyllning som jag blev mycket nöjd med.

Pecannötpaj

Pajskal:
3 dl vetemjöl
125 gr smör
1/2 tsk salt
1 tsk strösocker
3 msk vatten

Fyllning:
125 gr smör
2 msk vetemjöl
3 dl ljus sirap
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 ägg (lätt vispade)
1 tsk vaniljsocker
150-200 g pecannötter (grovt hackade)

Blanda ihop alla ingredienser till en deg och tryck ut i en pajform. Förgrädda pajskalet tio minuter i 200 grader.

Koka upp smör, socker, sirap, mjöl, och salt och låt det sjuda i tre minuter under omrörning. Tag av från värmen och låt fyllningen svalna till rumstemperatur.

Blanda sedan i nötter, vaniljpulver och de lättvispade äggen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda pajen 35-40 minuter i 175 graders.

Låt stå kallt, gärna över natten, och servera med vispad grädde och eller glass.



Det var inte så lätt att hitta pecannötter - vissa affärer har dem bara till jul... Men jag hittade hos ICA och deras eget märke var bra mycket billigare än risentas (tips :) )

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar