onsdag 9 januari 2013

Då var man igång igen

Hej!

Då var julledigheten över och rutinerna börjar så smått infinna sig igen. Idag ska ni få ett nytt kycklingrecept som jag hittat på Matplatsen. Jag serverade kokt potatis till men det går lika bra med ris eller klyftpotatis. Om man vill kan man använda färdiggrillad kyckling men jag använde mig av kycklingfilé som jag själv stekte.

Kyckling med purjo och mango chutney

4 port.

1 grillad kyckling, rensas och skäres i bitar eller 4 kycklingfiléer i mindre bitar
1 purjolök, strimlad ( jag använde mig inte av hela purjon)
smör att steka i
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 msk mango chutney
1 msk soja (kinesisk)
1 msk kalvfond
salt & svartpeppar

Om du använder kycklingfilé så skär dem i valfri storlek och krydda och stek dem och lägg dem sen i en ugnssäker form. Använder du grillad kyckling skär du den i mindre bitar och lägger i en ugnsform. Stek purjolöken mjuk i smör. Tillsätt grädde, creme fraiche, mango chutney, soja och fond. Koka upp och smaksätt med salt och peppar. Häll såsen över kycklingen. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.

Alla ni som har varit här inne och läst ett tag nu vet att jag tycker att sås är viktigt - så min rekommendation är gör mer sås än vad det står i receptet.

Kram
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar