torsdag 20 december 2012

Julgodis

Hej!

Nu har jag jullov! Såå skönt! Igår startade jag mitt julgodisbak. I år är det tänkt att det ska bli 6 olika sorter. 3 favoriter från tidigare jular och 3 för mig nya sorter :) Igår gjorde jag 2 sorter och det var mozartkulor och bountybollar (båda är favoriter).

Mozartkulor

ca 250g nougat
ca 500g mandelmassa
ca 250g ljus eller mörk blockchoklad

Dela upp nougaten i små delar och rulla dem till små kulor. Dela upp mandelmassan i bitar. Tryck ut en bit mandelmassa och forma den runt en nougatkula. Rulla den sedan till en jämn kula. När du gjort alla mozartkulorna smälter du blockchokladen i vattenbad eller mikron. Doppa varje kula i den smälta chokladen och lägg dem sedan på bakplåtspapper. Dekorera om du vill. Förvara kallt.



Bountybollar

50g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl grädde
1 påse (200g) kokos

200g ljus blockchoklad

Blanda allt utom kokos i en kastrull. Koka upp och låt koka i 5 - 8 minuter - tills smeten börjar bli seg. Ta av kastrullen från plattan. Tillsätt kokosen och låt det sedan svalna lite. Rulla små bollar av smeten och lägg på bakplåtspapper (skölj händerna emellan varje). Ställ kallt i ca 1 timme. Smält blockchokladen i vattenbad eller mikro. Doppa kokoksbollarna och pynta dem om ni vill. Förvaras kallt.



Återkommer med mer godis efterhand som jag gör dem!

Kram
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar