måndag 14 maj 2012

Kort vecka

Hej!

Måndag igen men det känns inte så jobbigt eftersom det bara är en kort arbetsvecka. Annras tycker jag att måndagar kan vara lite sega. Är veckans första dag bara gjord rullar det på som bara den och vips så är det helg och mys med familjen igen.

I helgen har Hildas mostrar passat henne och det gick superbra! Kul :) De hade bakat syltgrottor till henne och har ni inte fått det receptet av mig ska jag ge er det i ett annat inlägg.

Men idag ska ni få ett recept som ni måste prova i helgen! Detta receptet ska vara till 4 personer men är det 4 vuxna behöver man göra lite mer.

Färsknyten

400 hg fläskfärs
1 ägg
1/2 finhackad lök
3 krm salt
2 krm peppar
1 msk rumsvarmt smör
3 msk gorgonzolaost (ca 100g)
8 stora skivor rökt skinka
5 dl vispgrädde
1 dl chilisås
1 dl riven ost

Rör ihop fläskfärs, lök, ägg och kryddor. Rör ihop smör och gorgonzolaost. Gör 8 bollar av färsblandningen. Gör en fördjupning i varje boll och lägg i en klick gorgonzola och stäng igen. Lägg färsbollen på en skinkskiva med den stängda öppningen mot skinkan (hoppas ni förstår). Vik skinkan runt färsbollen och lägg i en ugnssäker form med skarven neråt.
Blanda grädde och chilisås. Häll det över knytena. Strö över ost. I ugnen på 200 grader i 20 - 25 minuter.
Servera med pressad potatis.

Jag brukar köpa skinkan i charken i affären. Då brukar man få lagom tunna och stora skivor.




Just nu står det en nybakad rabarberpaj på spisen. Den ska jag bjuda mina fina kollegor på imorgon. Ser dock ut som om där är mycket vätska i den men vi får hålla tummarna för att det smakar bra ändå.

Kram
Sara

1 kommentar:

  1. Ser fantastiskt gott ut! Men- har en familj med allergi mot mögelost.. Har du något förslag på något annat till fyllningen?

    Glada hälsningar
    Karin

    SvaraRadera