tisdag 24 april 2012

Mycket god gryta

Hej!

Har precis lagt Hilda och även plockat upp allt vårt lego, alla kritor och ritpapper från toalettgolvet :)

Dagens recept är en mycket god fläskfilégryta.

4 port

1 stor fläskfilé
5 soltorkade tomater (om du använder hela. Jag använder strimlade och la i ett gäng på måfå.)
1 vitlöksklyfta
1 köttbuljongtärning
1 purjolök
3 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
kött & grillkrydda, salt & svartpeppar
Skär fläskfilén i centimeter stora skivor. Salta och peppra dem. Stek dem i rikligt med smör. Se till att de inte kokar i skyn. Strimla purjolöken ( jag använde inte hela purjolöken) och dela de soltorkade tomaterna ( om du använder hela). Lägg dem i stekpannan tillsammans med köttet och stek tills löken mjuknar. Häll över grädde och creme fraiche. Smula ner buljongtärningen och pressa i vitlöken. Låt det puttra tills köttet är färdigt. Krydda med kött och grillkrydda. Smaka av.

Vi åt det med hasselbackspotatis men man även ha färsk pasta till om man vill. Och självklart ska det vara en god sallad till.

Jag vet att jag har fotograferat rätten men nu kan jag inte hitta den bland mina bilder - blir såå trött när saker inte är där de ska vara. För det kan ju inte vara mig det är fel på.... :)

Kram
Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar